Projekt Web Rangers 2.0: Čeští teenageři pokračují ve vzdělávání svých vrstevníků v internetové bezpečnosti
Praha, 4. září
2014: Projekt Web Rangers, jehož cílem
je šířit znalosti a zkušenosti s bezpečným
užíváním internetu mezi žáky navzájem, se díky velkému zájmu dočkal
pokračování. Druhý ročník s názvem Web Rangers 2.0 se opět zaměřuje na
teenagery ve věku 13-15 let. Ti mohou až do 10. října přihlásit svůj nápad na
adrese www.webrangers.cz. Projekt je iniciativou českého Googlu,
který se dlouhodobě věnuje rozvoji internetové gramotnosti, a organizací E-Bezpečí Univerzity
Palackého v Olomouci a GEG
ČR.
„Internet nám nabízí spoustu výhod a
příležitostí: usnadňuje život, šetří čas, umožňuje sdílet a komunikovat
na dálku, zpřístupňuje informace, ke kterým bychom se jinak nedostali. Pro naše
děti se stal nezbytnou součástí života. A stejně tak jako je důležité naučit je
pravidlům provozu, je důležité, aby znaly pravidla bezpečného používání
internetu. Nápad na projekt Web Rangers se poprvé zrodil u našich kolegů v
Izraeli před 4 lety, kde se setkal s obrovským úspěchem. Vychází z poznání,
že je efektivní, pokud si děti sdílí své znalosti mezi sebou samy. Jsem moc
ráda, že v Česku již vyrostla první generace Web Rangerů, a těším se na tu
příští,” říká Taťána le Moigne, ředitelka českého
Googlu.
Druhý ročník projektu Web Rangers 2.0 se snaží o ještě větší
zásah teenagerů, kteří jsou rizikovou skupinou uživatelů z hlediska bezpečnosti
na internetu. Dokládá to nedávný průzkum, který provedla Univerzita Palackého
mezi 28 tisíci českými dětmi. Alarmující je zejména fakt, že 40% z nich by se
sešlo s neznámým člověkem, kterého potkaly prostřednictvím internetu. Dvě třetiny
dětí tomuto “příteli” pošlou své jméno a příjmení (jedná se 10% nárůst oproti
roku 2013), dvě pětiny pošlou email, stejně jako fotografie (i zde je 13%
nárůst oproti roku 2013).
"Výsledky výzkumu prokazují, že se české děti v
prostředí internetu nejčastěji setkávají s verbálními formami kyberšikany, řada
z dětských respondentů také uvádí, že jim bylo vyhrožováno, že byly
zastrašovány či vydírány a že se staly oběťmi krádeže identity," uvádí Kamil Kopecký,
vedoucí projektu E-Bezpečí a dodává: “Základem
vzdělávacích lekcí, které jsou součástí projektu Web Rangers, je práce s
kazuistikami, na kterých děti hledají řešení jednotlivých rizikových situací. Stávají se tak aktivními a uvědomují si závažnost jednotlivých problémů.”
Cílem organizátorů je v letošním ročníku vyškolit dvakrát
tolik dětí, než tomu bylo loni. Web Rangeři se zúčastní speciálního workshopu,
kde se dozví více o bezpečném chování na internetu a získají informace, které
jim pomohou při práci na vlastních projektech. Do projektu se letos poprvé
zapojí i YouTube komunita mladých českých talentů, která dětem přiblíží
vlastní zkušenosti s bezpečným pohybem na internetu a tvorbou obsahu na
YouTube. Podporu děti získají i v rámci své komunity na sociální platformě
Google+, a také od dospělých mentorů z organizace GEG ČR.
“Google EDU Group ČR spolupracovala už na loňském ročníku
projektu Web Rangers. Jako učitelé totiž dobře víme, jak užitečné pro naše žáky
je, když vlastní aktivitou a vlastním způsobem pomohou kamarádům k bezpečnému
chování na internetu. Rádi se zapojujeme do hledání nových šikovných a
zapálených Web Rangerů a těšíme se, až ve škole ostatním
představí své projekty,” říká Lenka Urbanová z GEG ČR.
Do druhého ročníku projektu se nyní může zapojit každý
teenager ve věku 13-15 let. Nejprve je potřeba do 10. října vyplnit přihlášku
na adrese www.webrangers.cz. Následně bude vybráno 200
nejmotivovanějších účastníků. Do konce roku pak budou mít žáci čas pracovat na
svých vlastních projektech. Projekty Web Rangers se mohou týkat všech témat,
která souvisí s bezpečným užíváním internetu a mohou mít podobu krátkého videa,
komiksu, webu nebo blogu, mobilní aplikace, článku nebo besedy. Vyhlášení
nejlepších projektů proběhne v druhé polovině ledna.
Inspirací letošním
účastníkům mohou být i historicky první Web Rangeři, kteří se do projektu
aktivně zapojují. “Zúčastnil jsem se, protože
jsem na internetu potkal mnohá nebezpečí a chtěl jsem, aby se jim ostatní
vyhnuli a nespadli do nich jako já. Součástí mého projektu byla prezentace,
webové stránky, poradna, videa a komiks. Díky svým zkušenostem z projektu stále
pomáhám ostatním a věřím, že nebýt Web Rangers, tak se mnoho dětí dostane do
nepříjemných situací a nebude vědět jak z nich ven,” říká Web Ranger
Robert Masare.
Do prvního ročníku projektu se zapojilo téměř 70 škol z více
jak 50 měst České republiky. Projekt oslovil více jak 30 tisíc dětí z celé
země. Zájem stát se prvními českými Web Rangery projevilo na 130 českých
teenagerů. Nejsledovanější video jednoho z loňských účastníků má na YouTube
více jak 5500 zhlédnutí. Celkem vzniklo 47 zajímavých projektům od 78 autorů.
Nakonec bylo vybráno top 6 projektů, které byly dále doporučeny v zemích
Evropy, Blízkého východu a Afriky.
Projekt Web Rangers vznikl ve
spolupráci s Google Edu Group (GEG ČR), komunitou nadšenců pro služby Googlu, a
E-Bezpečím. Více informací najdete na webu www.webrangers.cz, na YouTube kanále nebo na G+ stánce projektu.
Google dlouhodobě usiluje o to, aby byl internet bezpečnějším
místem pro všechny jeho uživatele. Do češtiny uvedl lokalizovanou stránku pod
názvem “Centrum pro bezpečnost” www.google.cz/safetycenter, která je zdrojem užitečných
informací o tom, jak internet a online služby využívat bezpečně, včetně centra
pro rodiče a děti. Ve spolupráci s partnery pravidelně organizuje vzdělávací
kurzy pro učitele a spolupracuje na dalších projektech, které přispívají
k rozvoji internetové gramotnosti české veřejnosti.
Příběhy Web Rangerů z
prvního ročníku projektu:
Robert (v době projektu 14 let, ZŠ Květnového vítězství,
nyní SŠ 5. Května) se do Web Rangers zapojil s projektem E-savers zaměřujícím se na
kyberšikanu, na kterém spolupracoval s kamarádem Janem Pfeifferem. Zúčastnil se, protože na internetu sám potkal mnohá
nebezpečí, a chtěl, aby se jim ostatní vyhnuli a nespadli do nich jako on.
Výsledkem
jejich práce byla prezentace, webová stránka 1, webová stránka
2,
výstup a zejména komiks, který nakonec ovlivnil spoustu lidí, ať už ve škole nebo
náhodně na internetu. Sám totiž komiksy a
internet zbožňuje, proto předpokládal, že takhle se jeho poselství dostane k
dětem nejsnadněji. Na zkoušku udělal Robert část komiksu dokonce v angličtině,
což mělo také velký úspěch.
Mnoho dětí slyšelo jeho přednášky a dále se Roberta ptaly, jestli se
zachovaly správně ohledně kyberšikany a obtěžování. Jak sám říká, zdá se, že
rodiče jim nikdy o nebezpečí nic neřekli.
Celý projekt zasáhl spoustu dětí a zároveň Robertovi přinesl spoustu
nových přátel a zkušeností, které sále uplatňuje a hodlá v tom pokračovat i po
skončení projektu, protože to má ohlas, kterému se nedá odporovat. Ze všeho
nejdůležitější je prý pocit, že dělá správnou věc a pomáhá ostatním.
Šarlota (v době
projektu 15 let, Francouzské lyceum v Praze, nyní studuje Filmovou a televizní
tvorbu na Střední průmyslové škole sdělovací techniky na Praze 1). Do Web
Rangers se zapojila s projektem MYSLI! Sama říká, že do poslední chvíle
nevěděla, co vlastně konkrétně vytvoří. Jediné, čím si byla jistá, bylo to, že
chtěla zaujmout multijazyčným videem na téma zbytečného "odhalování"
se (resp. sdílení informací) na sociálních sítích, kterému by mu rozumělo co
nejvíce mladých lidí. Svůj počin prezentovala ve školách, mezi přáteli, zkrátka
snažila se ho šířit mezi co nejvíce lidmi. Později ho prezentovala i v Senátu
ČR na semináři pořádaném společností Saferinternet. Kromě videa vytvořila také komiks
1 a komiks
2.
Do projektu Web
Rangers se přihlásila díky své starší sestře, která objevila leták v časopisu o
moderním vzdělávání. Chtěla se již dlouho zapojit do nějaké sociálně prospěšné
činnosti a projekt Web Rangers byl skvělou možností.
***
O
projektu E-Bezpečí
Projekt E-Bezpečí je
národním projektem Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, který
se zaměřuje na rizikové chování dětí a dospělých v prostředí internetu.
Lektorský tým projektu realizuje terénní preventivní programy pro žáky, učitele
a rodiče přímo v prostředí škol, rovněž provozuje (ve spolupráci s Policií ČR,
Linkou bezpečí, Seznam.cz a dalšími institucemi) online poradnu, která ročně
řeší více než 250 případů zneužití internetových služeb. Další dlouhodobou
aktivitou projektu je výzkum, který monitoruje prevalenci rizikových jevů
(kyberšikana, sexting, kybergrooming apod.) v populaci českých dětí.
E-Bezpečí je
partnerem Centra pro bezpečnost společnosti Google, partnerem projektu Seznam
se bezpečně!, velmi úzce spolupracuje s Policií ČR, Ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy ČR, Ministerstvem vnitra ČR, společností Allegro Group,
Nadací Vodafone a Sdružením Linka bezpečí.
Projekt E-Bezpečí
realizuje Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP Olomouc.
Projekt E-Bezpečí je
odborným garantem Web Rangers 2.0.
O
GEG ČR:
GEG ČR (Google EDU
Group) je otevřená komunita pro podporu využívání Google technologií ve
vzdělávání. Pomáhá učitelům a školám zlepšit práci s internetem, nástroji a
službami Googlu, pořádá vzdělávací akce a setkávání uživatelů, podporuje
sdílení zkušeností, vzájemnou pomoc a spolupráci.
Je součástí GUG.cz,
Google User Group ČR.
O společnosti
Google Inc.
Společnost Google, jakožto globální technologický
lídr, se snaží neustále vylepšovat způsob propojování lidí a informací.
Inovace Googlu v oblasti vyhledávání a reklamy umožnily společnosti získat
vedoucí pozici na internetu a vytvořit jednu z nejznámějších světových značek.
Google Česká
republika
Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006,
nyní dosáhla s partnerem Centrum Holdings 51% podílu na trhu vyhledávání
(Toplist, 2. týden 2011). Google od otevření pobočky uvedl na český trh zhruba
stovku lokalizovaných služeb pro české uživatele, a to včetně produktů jako
Mapy Google, online kancelář Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač
Google, video portál YouTube, prohlížeč Google Chrome nebo operační systém
Android. Malé, střední i velké firmy v Čechách mají možnost využít online
reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat
svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense. Využít též mohou analytické nástroje pro
plánování a měření kampaní: Google Analytics, Google Trends, Statistiky
vyhledávání Google, Ad Planner, případně nástroj pro tvorbu grafických kampaní
(Display Ad Builder).
V roce 2011 byl uveden projekt Google+, který
portfolio Google služeb sjednocuje a propojuje.
Společnost Google Česká republika uzavřela desítky
lokálních partnerství s klíčovými hráči na trhu v různých oblastech (média,
korporátní sektor, enterprise, neziskový sektor atd.). V obchodní oblasti
(prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové síti) Google úzce spolupracuje s
celou řadou mediálních i internetových agentur v České republice, primárně však
s držiteli certifikace Google Certified Company. Více informací na
www.googleblog.cz nebo media centru pro české novináře
http://sites.pressatgoogle.com/cz.
Technická podpora
pro české uživatele
Pro více informací o produktech Google mohou čeští
uživatelé kontaktovat komunitu laiků, vývojářů a IT pracovníků na portálu
GUG.cz. Jde o externí projekt, který kromě technické podpory ve spolupráci s
inženýry z Googlu, nabízí i
širokou škálu novinek, diskusních fór a odborných přednášek.
# # #
Google je ochranná známka společnosti Google Inc.
Všechna další jména a názvy produktů či firem mohou být ochrannými známkami
svých vlastníků.
Dotazy
tisku:
Lucie
Bílková
Grayling Czech Republic
tel. 224 251 555, 702 085 220
Štítky: Czech, Czech Republic news announcements